Zacznę od autentycznej sytuacji z ubiegłego tygodnia. Spotkanie z klientem, który był zainteresowany szkoleniem doskonalącym kompetencje managerskie:
Autentyczna rozmowa:
- Mam problem z zarządzaniem zespołem. Panuje tu chaos. Każdy zwala obowiązki na drugiego i nikt nie bierze za nie odpowiedzialności. Przydałoby mi się szkolenie z zarządzania. Mamy ostatnio bardzo dużą rotację zespołu.
- A czy pracownicy mają kartę zadań, obowiązków i odpowiedzialności dotyczącej ich stanowiska pracy ?
- No nie.
To klasyczny przykład z jakimi w ostatnim czasie mierzymy się w organizacjach. Z reguły dotyczą one „mniejszych” firm , często startupów, których zarządzeniem zajmują się osoby, które nigdy tego nie robiły lub nie mają wystarczającego doświadczenia. Swoje działania opierają na intuicji i kilku przeczytać książkach , m.in. Briana Tracy. Do tej grupy można również zaliczyć organizacje, które raz na jakiś czas nie przeprowadzają zewnętrznych audytów, w których ogromnym atutem jest stu procentowy obiektywizm.
Wracając do przykładu, to samo szkolenie managerskie z np. komunikacji szefa kompletnie nie ma sensu, dopóki organizacja nie zostanie sprocesowana.
Aktualnie na terenie samego województwa warmińsko-mazurskiego prowadzimy kilkanaście procesów doradczych w rożnych obszarach funkcjonowania organizacji.
Z jakimi barierami napotykamy się aby je rozpocząć?
Pierwsza to właściciele/managerowie, firm którym wydaje się, że organizacja działa skutecznie. Kluczem jest tu słowo „ wydaje im się”. Nie mają przecież porównania z wynikami sprzedażowymi innych firm z analogicznej branży i porównywalnym potencjale.
Przykład drugi to managerowie, którzy mają przeczucie, że organizacja mogłaby przynosić większe profity jednak nic z tym nie robią. Czekają. Nie wiem tylko na co? Klienci sami do nich przecież nie przyjdą.
Opcja trzecia, pracownicy organizacji nie informują właściciela (często z rozbudowanym EGO) o problemach panujących w firmie czy zespole. Wolą siedzieć cicho i się nie narażać, a droga do „nikąd”. Przez to kłopoty miał koncern NOKIA.
Nie chcę, aby ten post sprowadzał się do oferty doradczej GoFuture. Naprawdę zależy nam na ciągłym podnoszeniu kultur organizacji i ich efektywności. Może to zabrzmi altruistycznie, ale bezcenne jest obserwowanie jak się systematycznie rozwijają, a pracujący w nich ludzie są po prostu… szczęśliwi.
Zespół #GoFuture
www.gofuture.pl
biuro@gofuture.pl