Efekt AUREOLI to zniekształcenie procesu oceniania polegające na przypisywaniu pozytywnych cech osobie, którą cenimy z powodu jednej, wcześniej poznanej zalety.
Przykładem może być atrakcyjny wygląd, który często łączony jest z przekonaniem o inteligencji, pewności siebie i towarzyskości.
Efekt GOLEMA jest jego odwrotnością. Osoba, która zrobi negatywne pierwsze wrażenie przez długi czas będzie przez ten pryzmat postrzegana np. niechlujny wygląd może świadczyć o braku zorganizowania i lenistwie.
Mechanizm ten jest silniejszy, ponieważ z punktu widzenia ewolucji, informacje wskazujące na zagrożenie są istotniejsze dla naszego mózgu.
Warto pamiętać, że:
1) pierwsze wrażenie trwa od 0,1 sekundy do maksymalnie 30 sekund,
2) w większym stopniu powstaje ono pod wpływem komunikatów niewerbalnych,
3) efekt pierwszego wrażenia, które zostanie na nas wywarte może utrzymywać się nawet przez 6 mcy.
Mechanizmy AUREOLI i GOLEMA to zagrożenia w pracy managera. Jego rolą jest obiektywne postrzeganie i ocenianie pracowników, które nie może to być wynikiem pierwszego wrażenia. Warto o tym pamiętać.
Nie poddawaj się emocjom związanym z pierwszym wrażeniem. Oceniaj ludzi wykorzystując w pełni korę czołową odpowiedzialną za racjonalne postrzeganie rzeczywistości.
Zespół #GoFuture