Gofuture.blogwiedzy GoFuture Szkolenia Doradztwo Coaching

Efekt AUREOLI i efekt GOLEMA.

Efekt AUREOLI to zniekształcenie procesu oceniania polegające na przypisywaniu pozytywnych cech osobie, którą cenimy z powodu jednej, wcześniej poznanej zalety.
Przykładem może być atrakcyjny wygląd, który często łączony jest z przekonaniem o inteligencji, pewności siebie i towarzyskości.

Efekt GOLEMA jest jego odwrotnością. Osoba, która zrobi negatywne pierwsze wrażenie przez długi czas będzie przez ten pryzmat postrzegana np. niechlujny wygląd może świadczyć o braku zorganizowania i lenistwie.

Mechanizm ten jest silniejszy, ponieważ z punktu widzenia ewolucji, informacje wskazujące na zagrożenie są istotniejsze dla naszego mózgu.

Warto pamiętać, że:

1) pierwsze wrażenie trwa od 0,1 sekundy do maksymalnie 30 sekund,

2) w większym stopniu powstaje ono pod wpływem komunikatów niewerbalnych,

3) efekt pierwszego wrażenia, które zostanie na nas wywarte może utrzymywać się nawet przez 6 mcy.

Mechanizmy AUREOLI i GOLEMA to zagrożenia w pracy managera. Jego rolą jest obiektywne postrzeganie i ocenianie pracowników, które nie może to być wynikiem pierwszego wrażenia. Warto o tym pamiętać.

Nie poddawaj się emocjom związanym z pierwszym wrażeniem. Oceniaj ludzi wykorzystując w pełni korę czołową odpowiedzialną za racjonalne postrzeganie rzeczywistości.

Zespół #GoFuture

www.gofuture.pl
biuro@gofuture.pl

Gofuture.blogwiedzy GoFuture Szkolenia Doradztwo Coaching

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *