Gofuture.blogwiedzy GoFuture Szkolenia Doradztwo Coaching

Neurobzdury. Mit nr 6. Style uczenia się.

Sama teoria o typach uczenia jest popularna nie tylko na szkoleniach i kursach, ale również wśród psychologów.

Zakłada ona, że każdy ma swój indywidualny styl uczenia się poprzez który najlepiej przyswaja wiedzę. Czyli ktoś jest typem wizualnym (wzrokowcy), ktoś audytywnym (słuchowcy), a jeszcze ktoś inny haptyczno-motorycznym (dotykowcy). Kolejny to typ komunikacyjny, czyli osoby, które, żeby przyswajać informacje, muszą o nich opowiedzieć własnymi słowami.

I w sumie wydaje się to logiczne.

Pojawia się jednak pytanie. Skoro jest to tak skuteczny sposób nauki, to dlaczego nie wprowadza się go już w szkole podstawowej? Robimy test, weryfikujemy i dostosowujemy do ucznia. Na samej koncepcji typów nauki można też nieźle zarobić. Mnożą się w internecie przeróżne kursy na ten temat.

Niestety z poziomu neurobiologii to jedna wielka bzdura.
Jak dotąd nie udało się tego potwierdzić w żadnym naukowym eksperymencie czy badaniu. Przeciwnie, wyniki nauki w najmniejszym stopniu nie zależały od tego, czy badani przetwarzali informacje zgodnie ze swym rzekomo preferowanym „stylem uczenia się” czy też tego nie robili. Uczestnicy badania (w teorii przedstawiciele różnych typów) w każdej sytuacji uczyli się równie dobrze.

Co zatem na ten temat mówi nauka? Bardzo konkretnie: cała koncepcja typów uczenia się to jedno wielkie samooszukiwanie się.

Na uwagę zasługuje też to, że ludzie sami wpadają w pułapkę „typologii”. Jeśli ktoś uważa się za wzrokowca, to dobry wstęp do samospełniającego się proroctwa: skoro sądzę, że lepiej przyswajam wiedzę w postaci obrazów, dostosowuje do tego swoją strategię uczenia się. Niestety błędne jest opieranie się tylko na jednej strategii.

Dobra wiadomość jest taka, że mózg uwielbia się uczyć. Gdyby tak nie było to zapewne tkwilibyśmy w epoce kamienia.

Analizując metodę przebiegu nauki w mózgu, która jest naukowo potwierdzona to najlepiej jest stymulować sieci neuronalne na możliwie dużo rozmaitych sposobów. Przetwarzanie informacji zachodzi w wielu obszarach mózgu, dlatego aktywowanie tylko jednego kanału informacyjnego nie da nam zbyt wiele. Im szerszy, im bardziej wielostronny jest wzorzec aktywacyjny, tym lepiej zakotwiczy się on w mózgu i tym łatwiej będzie go później przywołać.

Nie warto zatem opierać się na tym, że jesteś „typem wizualnym”. Wszyscy jesteśmy w pierwszej kolejności typem „wszystkoidalnym”. Aby uczyć się efektywnie to należy łączyć ze sobą rozmaite kanały: czytajcie, powtarzajcie na głos, zapisujcie, rysujcie, przedstawiajcie zdobytą wiedzę innym. Nie istnieje jedna najlepsza metoda uczenia się, bo o sukcesie przesądza właśnie ich kombinacja i ciągłe powtarzanie na różne sposoby.

Wiedzę z zakresu neurobiologii wykorzystujmy podczas szkoleń rozwojowych handlowców, managerów oraz sesji coachingowych. Jeżeli potrzebujecie więcej informacji na ten temat, to zapraszamy do kontaktu.

Zespół #GoFuture
www.gofuture.pl
biuro@gofuture.pl

Gofuture.blogwiedzy GoFuture Szkolenia Doradztwo Coaching

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *